Thursday, October 17, 2013

Kebaikan Mandi Pagi

Beberapa kelebihan mandi waktu Pagi...

1. Kulit lebih lembut dan halus
Air yg hangat  menghilangkan kesejukan. Jika memiliki lingkaran hitam di bawah mata, mandi  air sejuk  dapat mengurangkan kegelapan pada bawah mata. begitu juga dengan kuku, ia akan menjadi lebih sihat, kuat dan tidak mudah retak. kulit pula menjadi lebih lembut dan halus.
2. Melancarkan peredaran darah
Melancarkan peredaran darah, lebih sihat dan bertenaga. malah kita boleh melakukan aktiviti seharian tanpa rasa letih.
3. Meningkatkan kesuburan
Kesihatan tubuh badan manusia akan mendapat reaksi yang positif apabila mandi pada waktu pagi. Ia dapat meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.
4. Mengurangkan risiko darah tinggi
Jika individu ada tekanan darah tinggi, mungkin ini merupakan salah satu cara untuk anda mengurangkan penyakit tersebut. Insya ALLAH, dengan izin ALLAH, jika ia diamalkan selalu, penyakit anda akan pulih.
5. Mengurangkan tekanan serta tenang
Air yang sejuk akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring. buat anda yang mengalami depresi, inilah cara yang terbaik utk anda menghilangkannya. oleh itu, ubahlah tabiat kpd mandi pagi sebelum subuh.
6. Meningkatkan sel darah putih
Mandi dengan air sejuk meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. apabila sel darah putih seimbang dalam tubuh,  daya tahan  melawan virus akan bertambah. 

8 comments:

Kakzakie said...

Rasa kakak kita ni semua setiap hari pun mandi pagi. Tapi kalau anak kakak bila cuti sekolah bangun pagi nak solat subuh pun tak mandi lagi. Berus gigi, cuci muka, solat dah tu tidur balik... Kita dah berusia ni tak boleh lagi dah kan... tak selesa.

Ati Masrif said...

assalamualaikum,

banyak kebaikannya kan kak :)

selain itu kita juga boleh berniat
sahaja aku mandi sunat fajar kerana Allah
bila air sampai ketubuh..
kita minta keluarkan segala penyakit yg ada didlm tubuh badan kita x3

itu ati amalkan selepas dengar 2 ustaz bercerita kebaikannya...wallahualam

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Tq kongsi Atie

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Tq sharing Sal.. good info ;)

MulutPayau said...

terima kasih atas prkongsian ni...bnyak kebaikan rupanya...

kasihredha said...

katanya juga...badan akan slim, tak gemuk jika mandi pagi

cikceriacorner said...

salam akak..terima kasih bg khasiat mandi pagi ni..

aji nugraha said...


I really liked this story interesting website and increase knowledge for me . is there Obat Stroke The world 's most powerful

Post a Comment