Wednesday, November 10, 2010

Majlis itu Menggamit Memori


Ke Majlis Jamuan
Hampir pukul 8.00 malam. Ibu menaiki anak2 tangga  GoodHope Hotel untuk menuju ke dewan . Bahagian pendaftaran telah dibuka seawal 7.45 malam untuk menerima kunjungan rakan-rakan setugas ..
 Selesai pendaftaran, kami pun masuk . Sebentar lagi Majlis Jamuan Akhir Tahun akan bermula dengan pembuka bicara, ucapan alu-aluan ..

Beberapa buah meja yang bersalut warna putih sudah dipenuhi tetamu, lampu  hias bergemerlapan walaupun cahayanya tidak begitu kuat namun menampakkan wajah tetamu yang berseri –seri terdiri daripada rakan setugas…
Meja2 buffet dihias indah berwarna kuning n hijau muda dengan  hidangan ala werstern  food dan malaysian food..campur dengan dessert.. 



Sampai pada acara cabutan bertuah..Kedengaran pengacara mengumumkan ..… ' Ini nombor kawin… …nombor 22' kata beliau . Ibu mencapai nombor  di dalam handbag, bangun dan melangkah perlahan2. Dari jauh sudah terlihat... mata jadi silau n berkelip sekejab . Rupanya Sebuah bekas alumunium  buffet segi empat tepat yang menjadi milik ibu…Alhamdulillah..



Ucapan diteruskan dengan orang yang dirai. Bersikap tenang. Sepatah demi sepatah keluar dari bibir sahabat ini . Bait2 perkataan disusun indah dan berhati2 supaya tidak berlaku gangguan emosi.  Wajahnya yang ceria itu bersahaja dan bersemangat… tetiba, di luar hujan lebat mencurah2,  seolah-olah mengiringi kesedihan  di malam itu….

Perpindahan STAFF hujung tahun..

Ya..rakan ini dapat tawaran kenaikan pangkat dan bertugas di tempat lain. Ibu terharu dan gembira.

Berpisah Dengan Sahabat
Wahai Sahabat, sudah lama kita sama2 di sini, esok pula kamu akan bertugas di tempat lain… kuatkanlah semangatmu semasa  di sana, dipanjatkan doa  agar dapat menjalankan tugas dgn baik  dan cepat serasi2 di tempat baru..

Sahabat yang baik adalah hadiah yang berharga untuk kita. ..Teringat kata2 tu..

 Teringat Sahabat Lama
Sahabat yang baik? Teringat zaman muda2 . Semasa menunggu SPM ibu teruja sangat nak kerja kilang di Singapura . Setelah berjaya meyakinkan org tua , akhirnya ibu diizinkan bekerja di sana..selepas traning, dugaan pertama ditempuh apabila ibu dicampakkan ke tingkat  dua. Di situ  rata-rata pekerja china tak pandai nak  communicate Malay language . Mereka guna bahasa Mandrin n bahasa Inggeris..….

huh, berpeluh di dalam air cond sebab takde kawan Melayu….

Tercari2 kawan..akhirnya jumpa sahabat, gadis cina yg hampir sebaya ...malu?  Cuba buang rasa malu.  Berani-beranikan diri  bercakap . Rezki kerana  rakan itu baik hati , tak kisah , dia difaham,  sabar, prihatin, pendengar . Suka menolong walaupun ada banyak perbezaan latar belakang dan budaya....em,  memang teringat..   tapi sayangnya dah lost contact dengan sahabat ini....

Kucing dan Anak Anjing
Tentang persahabatan binatang pula…....pernah terbaca….En Bell telah memelihara seekor anak anjing dan kucing. Haiwan ini  akrab dan ke mana2 sahaja  bersama. Si kucing dewasa bernama Author, selalu membantu si puppy memanjat sofa..


Pada suatu hari Author menemui ajalnya dan ia  ditanam di belakang rumah. Si Puppy  kehilangan lalu senyap2 ia pergi ke belakang rumah bersusah payah menggali kubur Author, mengeluarkannya dan membawa balik ke rumah tuannya. Ia  menjilat2 untuk membersihkan badan Author , akhirnya puppy tertidur  di sisi Author kerana kepenatan …haiwan pun sayang sahabat.. imagine.
Sahabat adalah rakan kita yang sanggup susah dan senang bersama….teman kita di kala suka dan duka.. always listen to us.. Listen
Read phonetically
Read phonetically

Sahabat di Rumah
Kalau di rumah , tentulah suami dan isteri. Beliau yang paling akrab dengan peranannya sebagai  pelengkap dan penyeri ,  sahabat yang sanggup bersusah payah, berkorban apa sahaja demi kebahagiaan bersama di samping menerima kekurangan dan kelebihan  kita..…

Mencari Shabat (Jodoh)
Kepada anak2 pula yang tercari2  sahabat merangkap jodohnya. kalau masih muda  penuhkan ilmu di dada dulu sebagai persediaan, yeah, must be sufficient knowledge  …. when married, you already mature,   strong  mampu hadapi cabaran.

 Keupayaan itu membantu  anak2  mengenali dan menghargai kehadiran  sahabat sebenar2nya  .Kemudian  barulah anak2 merasa erti dan kemanisan bersahabat..…

Moga suatu hari nanti, anak2 mendapat yang baik, setia, serasi .  saling ingat-mengingati ke jalan Allah..moga barakah tersebut, dapatlah  mengecapi kebahagiaan dan permaufakatan yang disinari cahaya keimanan..
Persahabatan yang dijalin atas rasa persaudaraan kerana Allah akan kekal lama dan memberi manfaat kepada diri ... Malah, auranya boleh mendorong kita melakukan kebaikan dan kebajikan...
…….mampukah anak2…InsyaAllah…….

2 comments:

nba-Nur said...

Tersentuh membaca entri Kak Sal ni.. Moga hubungan Kak Sal dengan sahabat tu takkan putus walaupun dah terpisah jauh.

sal said...

salam . Terima kasih Nur..Lama tak ke sini.Harap ceria2 selalu serta berkesempatan utk menulis dalam blog di masa2 akan dtg.moga bermanfaat.

Post a Comment