Saturday, November 21, 2009

Cerita Tentang Hujan..

Hari ini saya ada masa terluang... Dah lama tak menikmati masa senggang..
Jari jemari ini dah terasa nak menari-nari supaya dapat menulis sesuatu 
di halaman ini.....

Tapi mesej apa yg nak disampaikan.....saya cuba mencari idea, sebelum 
mengetuk butang2 laptop ni...eh.. tak payah bermesej-mesejlah......
bersembang je...ibarat bercakap di kedai kopi, mana ada topik khusus....
......asalkan dapat berkomunikasi..

Lagipun saya tahu, blog ini memang terpencil..blog kami yg dikongsi 
bersama ibu dan hayat dirasakan seperti sebuah pondok buruk 
di hujung kampung.....
di kiri kanan jalan menuju pondok, hanyalah jalan sempit dipenuhi 
rumput meliar yang menyukarkan gobok buruk ini untuk dikesan ....

Ramai teman2 tidak menyedari akan kehadiran blog kami ini..sengaja tak dihebahkan..
Nak buat publisiti? tak penting..kami hanya mahu menulis....
menulis itu kadangkala satu kepuasan ....
lalu, kami berusaha menghiaskan gobok ini dengan 'pelita' seperti ayat Quran, 
kata2 hikmat agar memberi panduan dan sinar menerangi sudut hati ....
insyaalah!!

Oh, tiba2 saya teringatkan akan apoinment hari ini. Ada satu jemputan kahwin 
yg tidak dikenali tapi ia perlu dihadiri....saya mengintai keluar melalui pintu kaca 
yg transparent. Cuaca yang kurang baik seperti tidak mengizinkan.. 
memang hari semakin gelap , 
langit bagai nak runtuh kerana diselimutkan oleh awan mendung yg tebal....

kad kahwin itu berwarna putih bersih......
Saya cuba mengamat-amati kad tersebut di atas meja untuk memastikan 
tuan pengirimnya....lalu ternampak pula segugus madah cinta di depan kad ini...

Cinta..
dapat mengubah debu beralih emas..
keruh menjadi bening..
sakit menjadi sembuh..
derita menjadi nikmat..
kemarahan menjadi rahmat..

wah, hebat!!!!

Em..falsafah org bercinta... memang sentiasa mekar dengan kata2 .... 
segar dengan angan2 ??

Inikah restu dan harapan pasangan pengantin ini???....sudah semestinya..Amin..
lalu saya memanjatkan kesyukuran dan doa kepada mereka....
semoga impianmu yg tertulis itu menjadi kenyataan yg akan menggembirakan!!!!

Mendung masih menebal di luar sana .. ... 
ditambah dengan angin sepoi-sepoi bahasa menerjah 
rumah melalui ruang-ruang udara yang terbuka..terasa mengigit kulit...
tiba-tiba saya teringatkan satu peristiwa..
seperti lintas langsung, dia datang menerpa minda......
kejadian ini berlaku beberapa bulan yang lepas...

Waktu itu,waktu tengah hari..ayah menelefon dari pejabat..
menyedari cuaca buruk, 
ayah mengingatkan supaya mengangkat pakaian di porch......
adik Hani keluar mengambil pakaian yang telah kering..
tiba-tiba kedengaran angin kuat menjerit....
eh jeritannya yang panjang itu menyeramkan.... dan kekuatannya menakutkan.....

Adik Hani berlari masuk ke rumah dan menutup pintu kaca..
tiba-tiba terdengar letupan kuat...
Saya mengintai di luar untuk memastikan apa yg berlaku....

Kelihatan jelas angin yg menggila itu berpusing2 menerbangkan dedaun dan 
apa sahaja yg ada di hadapannya....... 
tiba-tiba angin yang berpusing2 itu mengangkat bumbung porch rumah saya...
Kebetulan Pak Ngah dan Mak Ngah bertamu di rumah ketika itu..
Pak Ngah melaungkan azan...laungan azan itu bergema di seluruh ruang rumah..
serta merta zing bumbung rumah yg terkuak itu dikembalikan ke tempat asal..

Zing yg terkuak itu seperti sediakala......
Allahhu akbar!!!!!

Maha Perkasa Allah.. dilangit dan bumi ini adalah kepunyaannya.....
sungguh menakjubkan !!!
........ Kejadian ribut itu , adalah kali pertama yg saya alami ..

Setelah reda semua jiran keluar..
beberapa bumbung rumah jiran-jiran telah diterbangkan oleh angin ribut..
wartawan sibuk merakam gambar untuk memuatkan berita2nya 
di akhbar..

Bunyi guruh mula kedengaran memecah kesunyian.......
serta merta ia menutup gambaran lama, lalu ....
Mematikan igauan ngeri itu..

Saya kembali ke alam realiti, kemudian ...perlahan-lahan membetulkan posisi.....

Sekali lagi saya mengintai semula keluar... 
pandangan mata saya memang tidak berubah sama seperti tadi ..
cuaca masih mendung dan pekat ......
saya menjadi fobia..lalu membatalkan niat untuk pergi jemputan...
lagipun, esok pagi kami akan menerima tetamu...
sepupu2 hayat di sekitar JB ni nak datang...

Nak masak apa esok? minda ini mula berpusing ligat..

Apa yg terlintas di fikiran ialah nasi jagung dan roti jala...
best jugak, pagi dengan menu roti jala dan tengah hari nasi jagung..cukuplah...
dah lama tak menjamah masakan itu....

Cuti ini...... meskipun dirasakan belum rehat sepenuhnya kerana 
ada tugasan yg direncanakan masih belum selesai...
tapi ia tetap berbeza dengan hari2 biasa ..kalau hari bekerja, terikat dengan 
rutin, sampai rumah dah petang ... 
kemudian keluar semula untuk menjemput angah atau adik dari sekolah..
tak sempat nak memasak....

Nak merasa masakan Hani, ketua chef kami....
hari2 minggu atau cuti barulah dapat menikmati masakannya yg sedap tu....he..he..he..

Hujan di luar masih berterusan...
dan saya akui bahawa hujan itu juga sebenarnya adalah satu rahmat!!!!

Oh, jam di dinding sudah berbunyi menandakan saya sudah cukup lama berada
di depan laptop ini.Hari ini....
saya berazam untuk membuat limitasi kepada kerja-kerja penulisan seperti ini...
agar dapat memberi laluan kepada perkara2 lain yang tidak kurang pentingnya........

OK....sehingga bertemu lagi , wassalam .........



No comments:

Post a Comment